La Carrera Paneuropeana | 12e editie | dag 2

La Carrera Paneuropeana | 12e editie | dag 2

Verslag van de La Carrera Paneuropeana | 12e editie | dag 2

Gisterenavond werden tijdens het diner de eerste tussenstanden bekend gemaakt inclusief de uitslag van een vragenspelletje over tweedehands prijzen van andere merken en modellen en een heuse breinbreker. Gezien de slecht gereden proeven van sommige equipes besluit de organisatie na 3 dagen rijden de slechts gereden proef te schrappen waardoor het hele deelnemersveld nu weer naar elkaar toeschuift en het nog steeds spannend is en blijft.

De 2e dag begint met een klassementsproef; bol-pijl zonder km aanduiding en 51 km per uur gemiddeld. Via de spannende route bergopwaarts van gisterenmiddag is het nu eerst even bergafwaarts, net zo spannend overigens, zeker met koude banden. Via de binnenstad van Spa, er liggen overal nog roze en rode carnavalsnippers van twee weken geleden, Neuville, Stavelot, Beaument naar Recht. Op een pittoreske landweg ‘Bei Frost Kein Winterdienst’ is het einde van de proef. Een mooie plek om alle aankomende Porsches ook in volle vaart te kunnen fotograferen. De organisatie staat verdekt opgesteld tussen de bomen en de deelnemers zien ze dan ook pas op het laatste moment. Een equipe passeert de organisatie in volle vaart en zwaait nog eventjes maar komt helaas niet vanzelf terug. Daar het routeboek verder ‘fake’ is moet er een telefoontje gepleegd worden om deze enthousiaste mannen terug te kunnen zien! Hierna kan men 80 km vrij-rijden tot aan de start van de volgende proef. Via Ober-Emmels, Urb, Winterspelt, Uttfeld, Ringhuscheid, Philipsweiler, Hermershof, Ober-Steden, Meckel, Idelheim naar Weslschbillig. Na een warme kop koffie, want het is vanochtend heel fris en bij vlagen ijzingwekkend koud, start de volgende proef. Een zogenaamde ‘IJkpunten’ proef met een tijdvenster. Er moeten zes van de 10 plaatsnaamborden gefotografeerd worden via de kortste route. Er is een kaart op schaal meegeleverd! Via Trier met een indrukwekkende Middeleeuwse poort en druk lunchverkeer naar Korlingen, Ollmuth, Obersehr, Lampaden en Hentern naar het einde van de proef. Sommige equipes rijden op navigatie en vinden nog een route die wij niet direct op de kaart konden vinden. Wij horen de deelnemers wel maar zien ze niet! Uiteindelijk komt iedereen aan bij het eindpunt en wordt er koers gezet naar de lunchlocatie. Aan een meertje gelegen geniet iedereen van een zeer ruim aangeboden schnitzel. Het smaakt supertoll en de service is ook a point!

Na de lunch krijgen de deelnemers een ingetekende kaart als eerste proef, 53 km gemiddeld. Via Bergen, Losheim, Wahlen, Schmelz naar Schattertriesch. Dit is het einde van de proef en de deelnemers hebben nu zo’n 30 km gereden. Het is nu nog zo’n 70 km rijden naar het hotel nabij de Franse grens. Via Gresaubach, Rümmelbach, Macherbach, Hostenhof, Illingen, Bildstock, St. Ingbert, Lautzkirchen, Böckweiler naar Hornbach.

Deze slideshow vereist JavaScript.

‘s Avonds tijdens het diner worden de nieuwe tussenstanden bekend gemaakt. Het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 2 is slechts 3 minuten, met de nummer 3 op 10 minuten en de rest van het veld volgt binnen 4 minuten. De spanning is te snijden en uit de sterke verhalen tijdens het diner blijkt dat iedereen denkt nog te kunnen winnen. De organisatie laat dat graag bestaan. Er is 1 equipe die een klassementsproef tot op 1 seconde scherp heeft gereden en dit bijzondere resultaat verdient natuurlijk een prijs, een heus geel-wit Frans km paaltje!
Voor sommige equipes zal het een korte nacht worden, wellicht door de spanning of gewoon een onwennig matras!

Bekijk ook het verslag van de andere rally dagen : dag 1, dag 3, dag 4

Je kunt je nog inschrijven voor de LCP 2020 van 16 t/m 19 april 2010 : https://porschekalender.nl/event/la-carrera-paneuropeana-2020/